Alla inlägg under augusti 2013

Av pysseltina - 10 augusti 2013 12:52

Hej igen

Vill här visa fyra kort som jag gjort med. Flickorna har jag köpt på Panduro, och de klipper man sedan ut och klistrar fast med hjälp av 3D-kuddar. Till exempel får man håret lite mer 3D om man klipper ut håret flera gånger och klistrar fast det med hjälp av dessa kuddarna.

       

Själva kortet och kuvertet har jag införskaffat från en outlet för många år sedan, men inte riktigt vetat vad jag ville göra.

Kortet är ca 7 cm brett och 10 cm högt. Tyckte korten blev enkla men söta. Och glöm inte, det är det man skriver på insidan som räknas =)

Av pysseltina - 10 augusti 2013 12:42

Halloj

Nu vill jag dela med mig av mina virkade nyckelpigor.

Fick idén från bloggen "Vi leker träd", som visade mönstret på dessa fina nyckelpigor. Och då tänkte jag att det kunde vara kul och göra dem i olika färger så man kunde para ihop dem två och två. När jag gjorde prickarna så ville jag inte ha samma antal prickar på två nyckelpigor som hade samma färg. För då kunde jag inte veta om barnen parade ihop dem på grund av antalet prickar eller på grund av färgen.

   

På den första bilden ser ni mina nyckelpigor och på den andra bilden ser ni en variant jag gjort på nyckelpigan. Detta då familjer fick tävla vid en sommarfest och vinsterna var nyckelpigor. Eftersom flera av barnen var väldigt små och gärna ville ha saker i munnen så tog jag det säkra före det osäkra och gjorde ansiktet på kroppen istället så de inte kunde riskera att bita av huvudet på nyckelpigan och få det i halsen.


Ja dessa var inte bara vinster på en fest, utan vi har ett flertal i en påse på avdelningen som vi tar fram när vi ska sjunga nån nyckelpigesång. Tror flera av er känner igen melodin till sånger "En sockerbagare" men med texten om en nyckelpiga. Nyckelpigan bor i vår hand och sedan kryper den uppför armen och flyger bort och landar sedan på din näsa. Så här sjunger vi:

"En nyckelpiga jag har i handen, och sen så kryper den uppför armen

Och sen så flyger den bort sin kos, och kanske landar den på din nos."

Av pysseltina - 10 augusti 2013 12:20

Hej

Här kommer en sångtemapåse som det är alldeles för tidigt för, men som jag vill visa i alla fall, och det är julen.

Denna påse kom till då vi hade julfester med barnen på mitt jobb, och det var så mycket förberedelser inför lucia så när det väl var dags för julfest så trodde många barn att det var detsamma som lucia. Så genom att skapa två olika påsar, en för jul och en för lucia, så fick barnen och vi en tydligare bild av vad som skulle ske i december månad rent musikmässigt och det blev tydligare att det var två olika saker.

 

Jag hittade en stuvbit med tomtar på (som syns uppe vänstra hörnet) och tänkte att den blir toppen till en julpåse. Sedan var det dags för figurerna, och vad är mer juligt än granar och julkulor. Så det blev granar i olika storlekar beroende på sångtexternas storlek, och julkulor i olika färger. Varför det inte blev tomtar var för att jag ville hålla figurerna enkla och utan detaljer. Och vidare är julhelgen flera dagar, tomten kommer bara en dag (om man ens hinner träffa honom), och då kan korten användas när man dansar ut julen också =)

Sångtexten klistrades på ena sidan av kortet och de laminerades sedan för längre hållbarhet. Sångerna kommer från sångböcker, pedagogiska hemsidor, egenskriva texter och kollegor.


Sånger som finns i påsen är:

  • Små grisarna
  • Små grodorna
  • Mössens julafton
  • Tre små gummor
  • Tomtarnas julnatt
  • Julpolska
  • Två små luvor
  • Prästens lilla kråka
  • Björnen sover (med text som passar temat)
  • Nu tändas tusen juleljus
  • Tomten är blyg (ramsa)
  • En sockerbagare
  • Tre pepparkaksgubbar
  • Karusellen
  • Lasse går i ringen
  • Nu är det jul igen
  • Kring julgranen
  • Fem granar
  • Räven raskar över isen
  • Uppå källarbacken
  • Goder afton
  • Adventstid
  • Låt mig få tända ett ljus
  • Vi äro musikanter
  • I ett hus i skogens slut
  • Ritsch ratsch filibom bom bom
  • Liten julvisa
  • Tomtegubben som hade snuva
  • Rudolf med röda mulen

Det är många sånger i denna påse och det är för att vi ska kunna variera oss och fylla på påsen när det kommer nya sånger som vi känner passar in i temat jul. Vi sjunger inte alla sånger vid samma tillfälle. Men vi kan byta ut sånger beroende på intresse och känsla för vissa sånger så de inte blir uttjattade.


Av pysseltina - 10 augusti 2013 11:59

Då var jag tillbaks igen

Idag vill jag visa er min sångtemapåse som jag kallar Färg och form.

Här finns en massa sånger kring både de olika färgerna och formerna. Har presis som i temapåsen Bondgården delat upp visa sånger så att en vers är på ett kort, så att inte en sång blir väldigt lång och en blir väldigt kort.

Det finns massor med kort i denna påse så det gäller att välja ut några. Det kan vara de sånger som handlar om bara färger (eller en eller två färger), bara om former (en eller flera) eller de kort som bara är till exempel gula. Ja det är bara fantasin som sätter gränser för hur man kan använda dessa kort. Ett sätt är att gömma dem och låta barnen leta upp de olika korten och sedan sätter man sig och sjunger sångerna de hittat =)

 

Figurerna jag valt till denna temapåse är: triangel, kvadrat, cirkel, rektangel, färgplopp stor och liten. Figurerna är i alla möjliga färger då färg också är temat. Sångtexten är klistrad på ena sidan och figurerna är sedan laminerade för längre hållbarhet.

Vissa sånger är hittade i sångböcker, andra på pedagogiska bloggar eller skriva av en själv eller kollegor =)

  • Björnen sover (med text som passar till temat)
  • Rulla kula (ramsa)
  • Ringeli ringeli rosen
  • Färgasken (ramsa)
  • Färgerna
  • Gubben Noak (med text som passar till temat)
  • Klappa händerna när du är riktigt glad (med text som passar till temat)
  • Dinkeli dunkeli doja
  • Här dansar herr Gurka
  • Mors lilla Olle
  • Formramsa
  • Krakel spektakel
  • Fingerramsa
  • Har du sett herr Kantarell?

Till varje sångtemapåse har jag sytt en enkel påse där jag kan förvara korten, och de är gjorda tygrestbitar som jag haft hemma eller köpt i nån tygaffär som restbit.

Många sånger är tänkte som rörelsesånger och aktiverar barnen genom att titta på sig själva och kompisar och se vilka som har exempelvis röd på kläderna. Hittar dem inte själva brukar det finnas någon kompis som gärna hjälper till =)

Av pysseltina - 8 augusti 2013 09:58

Hej igen

Vill också visa er mina virkade kakor som jag gjort. När jag började virka fick jag en tips om att det var bra att börja med kakor för de var lätta att göra. Och så blev det en liten kakburk med olika kakor som jag tar fram när vi upplever och upptäcker matematik på förskolan.

       

Här ser ni mina alster och det är siffrorna 1-5 (plus nollan) som vi kan prata om och deras olika former. Kan också utvecklas om jag vill handla kakor och hur många köper jag då sammanlagt, kan även ha med pengar och se deras olika värde. Ja man kan utveckla detta enormt, det är bara fantasin som sätter gränser och barnens intresse =)


Jag har en avlång gräddbulle, två ballerinakex, två wafferskex, tre chokladbollar (två med garnstygn och en med pärlor), fyra muffins (i olika smak) och fem dammsugare.

Varför det blev både två wafferskex och två ballerinakex var för att jag ville testa göra wafferskexen, hade gjort balleringakexen först nämligen.

Det är superkul att arbeta med ett material som inte är papper eller plast och barnen verkar uppskatta det också. Det kommer upp många diskussioner och tankar när vi sitter med detta materialet, dock kan de första gångerna vara mycket fokus på att bara få känna och hålla i alla olika sorters kakor. Vilket är helt ok för mig, för får de inte stilla deras nyfikenhet så kommer vi inte fram till deras funderingar heller, så vi kan väl se vem som kan hålla flest kakor!?

(Och då kan man arbeta vidare med en hypotes "Hur många tror jag att jag kan hålla?" och vidare visa det i ett stapeldiagram).

Av pysseltina - 8 augusti 2013 09:43

Halloj på er

Vill idag visa er min sångtemapåse Bondgården.

 

Sångerna i denna påse är kopplade till bondgården och dess djur som bor där.
Har inte bara en sång på ett kort, utan varje djur har fått ett eget kort, därav mängden sånger =)

Exempelvis sången
"Jag bor på en bondgård en liten ko jag är
och när jag blir hungrig så låter jag så här:  Muuuu!"

Då har jag bara versen om kon på ett kort, så grisen, hästen, fåret, katten, hunden och de andra har egna kort. Detta för att en sång inte ska bli för lång och nån sång ska bli superkort. Nu kan alla välja sång och kanske mer än en gång beroende på intresse.


Figurerna jag valde till dessa sångkort är ett får och en anka. Då sångtextena med lite text får plats på ankan och de sångtexter som har mer text får plats på fåret. Tycker det är kul med lite olika figurer då det skapar nyfikenhet och när man inte heller vet vilken sång/djur man får upp. Laminerat korten för att förlänge deras livstid =)

De olika sångtexterna har jag hittat i olika notböcker, kollegor, pedagogiska bloggar, ja allt som inspirerar mig.

Sångerna i påsen är:

  • Små grodorna (med nya texter som passar temat)
  • Jag bor på en bondgård
  • Gubben Noak (med nya texter som passar temat)
  • Hjulen på bussen (med nya texter som passar temat)
  • Jag är ett litet ylle (med nya texter som passar temat)
  • Bä bä vita lamm (i olika varianter)
  • Valpen min
  • Bockarna Bruse
  • Pelle Jöns
  • Här ligger vår lilla fru katt
  • Min ponny
  • Mamma Mu
  • Lilla hästen Plopp
  • Hunden sover (Melodi: Björnen sover)
  • Katten (Mel: Jag hamrar och spikar)
Av pysseltina - 8 augusti 2013 09:37

Hej

Jag har en liten sångpåse med temat godnattsånger. Tanken till denna påse kom fram under en vila på jobbet.

Klart att man ska ha en påse med lugna sånger, och som ni ser så är det inte så många sånger men det kommer säkert bli ändring på det i framtiden =)

 

Sångerna som finns i påsen är:

  • Byssan lull
  • Kumbaya
  • Broder Jakob

Varför det blev sjärnor var för att jag associerar natten med stjärnor och då i "mjuka" färger. Sångtexten sitter på baksidan av kortet, eller framsidan, eller vilket ni tycker känns bäst. Sedan är de laminerade för att hålla längre.

Av pysseltina - 8 augusti 2013 01:37

Ja då tar vi sista inlägget för kvällen/natten då det kommer en dag imorgon också =)

Ville visa er min sångpåse med temat Vatten!

Jag har valt att ha fiskar i olika storlekar beroende på sångtextens storlek, men inte haft hur mycket färger som helst då det hade blivit färgkaos i varje påse. Så här har jag begränsat mig till blått och grått, då det är färger jag förknippar med vatten. Dock är det inte bara sånger om havsvatten, utan också om väder (regn), djur som lever i vatten, ja det är bara fantasin som sätter gränser på vilka sånger som kommer ner i denna påse =)

 

Det finns många sånger i sångpåsen och vi använder oss inte av alla på en gång. Men det ger också lite spänning när barnen får plocka sånger och själva påverka sångordningen. Jag upplever inga sura miner om det är någon sång som inte blir sjungen, då barnen själva har varit delaktiga i sångvalet och är nöjda med mängden sånger.

Sångerna jag har i påsen idag är:

  • Alla de små ankorna
  • Hej sa Petronella
  • Östersjön
  • Nej se det snöar
  • Fisken simmar (ramsa)
  • En kulen natt
  • En liten båt
  • Hajarna
  • Ro, ro, ro din båt
  • Jag är en liten mört
  • I Medelhavet
  • Vattenkanon
  • Om det börjar regna
  • Mugge Bigge
  • Dripp dropp
  • Vattendroppen (ramsa)
  • Stor våg, liten våg
  • Flera sånger med kända melodier men med nya texten som passar in i temat

Men förhoppningsvis så kommer fler sånger att hoppa ner i denna påse med temat vatten.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards