Alla inlägg den 6 augusti 2013

Av pysseltina - 6 augusti 2013 21:05

Hej

Vill även visa min temasångpåse om troll.

Har precis samma princip som min midsommarsångpåse, fast nu är temat troll!

Denna påse kom till då vi hade trolltemat på jobbet och när vi började så hade vi inte så många trollsånger. Men under terminens gång så fylldes påsen på =)

Korten är i vanligt papper, med sångtexten på baksidan. Har gjort korten i lite olika storlekar då visa sånger är korta och behöver mindre plats och andra sånger har mer text och behöver mer plats =)

Dock är alla kort laminerade för hållbarheten.

Detta är våra sånger i trollpåsen (många är kända melodier men med annan text för att passa temat):

  • Åle Bolle
  • Djupt i skogen
  • Gulliga små troll
  • 10, 9, 8, 7 (ramsa)
  • Fyra små troll (ramsa)
  • Åh ser du trollen
  • I ett hus i trollets skog
  • Trollmor tittar ut
  • Troll-rock
  • Det var en gång
  • Jag bor i en trollskog...
  • Trollmors vaggsång
  • I en liten liten stuga (ramsa)
  • Tre små trollungar
  • Alla de små trollen
  • Det var en gång ett litet troll (ramsa)
  • Trollet i lådan
  • Högt uppe på berget
  • Vem är det som gråter i skogen i natt? (ramsa)
  • Spökrock
  • A gump, gump, gump
      Några texten fick vi av kollegor som haft temat, andra texter hittade vi på olika bloggar, och några texter skrev vi själva =)
Av pysseltina - 6 augusti 2013 20:51

Hej

Nu vill jag passa på och visa mina olika temasångpåsar. Älskar musik och att sjunga, och tycker det är väldigt roligt med sångpåsar då man inte riktigt vet vilken sång man får upp =)

Har gjort olika temapåsar då jag kände att ibland när det kommer en högtid så tar man bara lite sånger som man sjöng förra året utan att tänka igenom vilka sånger som finns. Vet av erfarenhet att det är lätt att det blir stressigt och då var min tanke att ha temasångpåsar så kunde man välja sånger från den temapåse som nu var aktuell.

Så här får ni se min midsommarpåse!

Vi sjunger absolut inte alla sånger i påsen, men valmöjligheten finns att byta och se vilka sånger som är populära från år till år.

Har klippt ut mina kort med hjälp av mallar och klistrat sångtexten på baksidan. Motiven är såna som jag förknippar med midsommar (jordgubbar och blommor). Får jag mer tips på figurer och sånger så kommer jag att lägga till dem sångerna i påsen. Jag har laminerat mina kort för jag vill att dem ska hålla, då vi är flera som använder oss av dem och vi kan ha dem både ute och inne.  

Sånger vi har är:

  • Prästens lilla kråka
  • Små grodorna
  • Små grisarna
  • Så går vi runt våran midsommarstång
  • Sju vackra flickor i en ring
  • Ritsch ratsch filibom bombom
  • Nu ska vi skörda linnet idag
  • Jag gick mig ut en afton
  • Räven raskar över isen
  • Morsgrisar är vi allihopa
  • Vi äro musikanter
  • Flickorna de små
  • Björnen sover
  • Å jänta å ja
  • Karusellen
  • Och jungfrun hon går i dansen
  • Höga berg och djupa dalar
  • Viljen ni veta och viljen ni förstå?
  • Vi går över daggstänkta berg
  • Tre små gummor
  • Skära, skära havre
Av pysseltina - 6 augusti 2013 20:31

Hej igen    

Nu har kameran äntligen fått lite liv och några bilder har blivit tagna.

Ville dela med mig av mina små troll som jag virkat, och som jag använder på mitt jobb. Är nybörjare på virkning men när jag fick se små amigurumis så kände jag att det kliade för mycket i fingrarna och jag var bara tvungen att pröva. Dessa har jag själv hittat på, men de är inspirerade av figurer jag sett på nätet.   

Nu till trollen: När det är dags för trollen så kommer vi in i ett rum som är väldigt tillstökat och där trollmamman sitter vid samlingspunkten. Min trollmamma pratar väldigt tyst, ja nästan viskar, så jag får hålla henne nära mitt öra och barnen får vara väldigt tysta så vi hör vad hon säger. Hon ber oss sjunga "När trollmor har lagt sina elva små troll" och det gör vi men trollbarnen kommer ändå inte fram, så tillslut får vi smyga runt i rummet och leta reda på dem. Men man får ta i dem försiktigt så dem inte blir ledsna eller arga, så inget dra i håret eller hålla dem upp och ner för det gillar dem inte =)

Sedan håller jag på att göra kort med siffrorna 1-11 då barnen ser hur många som är kvar under tiden vi letar. Tanken är att lägga ett troll vid ett sifferkort.


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards