Alla inlägg under augusti 2013

Av pysseltina - 31 augusti 2013 11:46

Hej

Jag som älskar flanosagor vill här visa en saga som jag kallar "Bagarens katt". Hittade en som en engelsk ramsa som jag sedan översatte till svenska.

 

Denna saga handlar om katten med de vita fläckarna, och som äter olika sorters pajer på nätterna och då byter fläckarna färg =)

Gillar denna saga då man kopplar samman en sak med en färg. Om jag äter en banan vilken färg får fläckarna då?? GUUL!

Barnen blir aktiva i sagan och den är lite mystisk, för sånt kan väl inte hända i verkligheten. Eller kan det??

Har gjort dessa katter kanske små (10 cm höga), men har nyligen gjort katterna i en större variant så det är lättare när man har storsamling att alla kan se prickarna och färgerna.

Av pysseltina - 31 augusti 2013 11:37

Hej

Vill här visa er en liten kul flaska som man kan fylla med vad man vill och har tillgång till.

Jag har fyllt min flaska med dekorationssand (för det hade jag hemma), och en massa olika pärlor.

När flaskan står upp ser du inte vad som finns i sanden, utan nu är det dags att utforska och leta.

 

Nu får man snurra runt på flaskan och se vad man hittar. Då jag stoppat i pärlor så kan man utmana barnen med vilka sorts pärlor de hittar. Vilken färg hittar du? Vilken form? Mönster; randigt, rutigt?

 

Jag har lagt i pärlor som det står olika bokstäver på. Kan du hitta alla bokstäver som finns i ditt namn?

Vill man kan man skriva ut ett papper med alfabetets alla bokstäver och sedan laminera. Sedan kan barnen ha det pappret när de letar bokstäver och ringa in/strycka varje bokstav som de hittar.

Ett barn kan sitta själv, eller så kan de utforska tillsammans. Man kan göra det till en tävling, vem hittar flerst bokstäver på 10 sekunder och så vidare.

Det är bara fantasin som sätter gränser =)

Av pysseltina - 31 augusti 2013 11:29

Hej

Här kommer en liten flanosaga som handlar om Askungen. Dock är det inte Disney varianten fast jag har några sådana bilder mer.

 

Som ni säkert sett så är det några duvor med också, och det är för sagan jag har där är det duvor med som hjälper Askungen. Det är en ganska lång saga, men det händer mycket därav alla bilder.

Jag älskar att läsa flanosagor, ja sagor överhuvudtaget, då sagan kommer till liv för de som har svårt att föreställa sig vad vissa saker är eller behöver lite hjälp med sin fantasi.

Det är så mycket man kan samtala kring när man läst en saga. Både vad som hänt, vad tror ni dem kände, har ni varit rädda nån gång, har ni sett en duva? Ja frågorna är oändliga och samtalen otroligt givande.
Språket kommer verkligen i fokus.

Sedan om man vill (kanske ha två uppsättningar av bilder till sagan) så kan man låta barnen själva berätta sagan om flanotavlan sitter tillgänglig på ett sådant sätt. Och då inte bara i samling, utan låta det ske under den fria leken, eller när helst som andan faller på =)

Av pysseltina - 31 augusti 2013 11:21

Hej

Vill här visa er några sifferkort som jag hittade på nätet (kommer tyvärr inte ihåg vilken sidan). Vi, barnen och jag,  har haft otroliga samtal och diskussioner kring dessa bilder.

     

Bilderna har jag färglagt själv, och tycker de är så tydliga med antalet och sedan kan man återkoppla till siffran som är gömd någonstans i bilden. Vill man kan man måla in siffran så den inte blir så tydlig. Jag har gjort precis tvärtom så siffran inte glöms bort, då vi arbetade med siffror ett tag och vart man kunde hitta dem och hur många det ska finnas när det står en "2:a".

Vidare pratar man om vad som sker på bilden, vad dem gör, vart dem är, vem är stor/liten/mellan.
Ja samtal tar så olika snurr beroende på vad barnen fokuserar på och vad jag som pedagog väljer att följa upp då barnen börjar diskutera.

Det som jag tycker är viktigt är att ta fram korten och prata om olika saker varje gång, så barnen inte tror att det finns något rätt eller fel samtalsämne kring dessa bilder.

Har användt dem både i storsamling och i mindre grupper.

Av pysseltina - 31 augusti 2013 11:16

Hej

Här kommer en räkneramsa som det än är lite för tidigt för, men vintern kommer ju så småningom.

 

Denna ramsa handlar om de fem glittriga snöflingor som sitter högst upp på taket. Och en efter en flyger de iväg, tills en blir kvar och då kommer solen och snöflingan blir en istapp (som sitter på sidan av taket).

Dessa snöflingor är inga man kan ta av då allt är fastklistrat på huset som sedan är laminerat med ramsan på baksidan.

Men här kan man istället peka och prata och fokusera mer på fingrarna och den gymnastik som gäller för att få fingrarna dit man vill.

Är också en populär ramsa fast inget rör sig =)

Av pysseltina - 31 augusti 2013 11:12

Hej

Här kommer en räkneramsa om pojkar. Då vi hade en lång ramsa om flickor så ville vi att pojkarna också skulle ha en. Men för att inte bara ändra flickor till pojkar, så gjorde vi en egen ramsa till dem. Och vi gör denna lika många gånger som vi gör dem andra.  

Återigen så är pojkarna och bakgrunden laminerade för längre hållbarhet, och själva ramsan sitter fastklistrad på baksidan så jag har den nära till hands.

Dessa räkneramsor är väldigt populära och barnen vill gärna göra alla under samma samling.

Av pysseltina - 31 augusti 2013 11:07

Hej

Här kommer en liten ramsa som egentligen inte är så liten då vi räknar från 10 till 0.

Varför det blev flickor på ramsan var för vi hade en barngrupp med väldigt många flickor och när vi frågade dem vilka figurer vi skulle ha så röstade dem fram flickor som figurer.

 

Alla flickor och bakgrunden är laminerade på längre hållbarhet och själva ramsan sitter fastklistrad på baksidan.

Denna är väldigt bra att ha häftmassa till som håller flickorna på plats, då de väldigt lätt dansar omkring och tar med sin kompisarna.

Jag har slarvat med att klippa till trådarna, men det kommer så småningom =)

Barnen har inte märkt något utan har fullt fokus på flickorna och ramsan.

Av pysseltina - 31 augusti 2013 10:59

Hej

Vill också visa er en räkneramsa med skogsmöss. Tror att denna ramsa finns på många förskolor, men det är en bra ramsa och mött är alltid lite spännande =)

 

Här ser ni hur de bor i ett träd. Har klippt ut trädet i olika färgade papper och klistrat samman så det blev ett träd. Dock inte för stort, då det skulle kunna lamineras och då i en storlek av A4.

Mössen är också laminerade och sitter fast med garn i trädet. Ramsan är klistrad på baksidan så den är nära till hands.

Tyvärr har dessa möss en baksida så det kan underlätta om man har lite häftmassa som håller dem på plats innan de springer bakom trädet. Tycker det är bra med olika längd på garnet så man ser alla skogsmöss när de alla är framme. Och vidare är det också viktigt att när du lyfter bak dem så ska de inte dölja ramsan men heller inte trilla fram tills ramsan är färdigläst.

På bilden här nedanför är samma ramsa, men här har jag bara haft färgat papper i grönt och grått. Så de bruna stammen har jag fått färglägga själv.

Skogsmössten här har en baksida, och där sitter svansen fast. Så dessa kan dansa omkring, men det är kanske inte så kul att bara se svansar. Men det gör man som man vill =)
Ansiktena är målade med en vanlig tuschpenna, och naturligtvis är allt laminerat för längre hållbarhet.

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards