Direktlänk till inlägg 8 augusti 2013
Hej igen
Vill också visa er mina virkade kakor som jag gjort. När jag började virka fick jag en tips om att det var bra att börja med kakor för de var lätta att göra. Och så blev det en liten kakburk med olika kakor som jag tar fram när vi upplever och upptäcker matematik på förskolan.
Här ser ni mina alster och det är siffrorna 1-5 (plus nollan) som vi kan prata om och deras olika former. Kan också utvecklas om jag vill handla kakor och hur många köper jag då sammanlagt, kan även ha med pengar och se deras olika värde. Ja man kan utveckla detta enormt, det är bara fantasin som sätter gränser och barnens intresse =)
Jag har en avlång gräddbulle, två ballerinakex, två wafferskex, tre chokladbollar (två med garnstygn och en med pärlor), fyra muffins (i olika smak) och fem dammsugare.
Varför det blev både två wafferskex och två ballerinakex var för att jag ville testa göra wafferskexen, hade gjort balleringakexen först nämligen.
Det är superkul att arbeta med ett material som inte är papper eller plast och barnen verkar uppskatta det också. Det kommer upp många diskussioner och tankar när vi sitter med detta materialet, dock kan de första gångerna vara mycket fokus på att bara få känna och hålla i alla olika sorters kakor. Vilket är helt ok för mig, för får de inte stilla deras nyfikenhet så kommer vi inte fram till deras funderingar heller, så vi kan väl se vem som kan hålla flest kakor!?
(Och då kan man arbeta vidare med en hypotes "Hur många tror jag att jag kan hålla?" och vidare visa det i ett stapeldiagram).
Ja det var verkligen längesedan igen =( Men jobbet tar ut sin fulla rätt på mig. Jobbar inom förskolan och nu på slutet av vårterminen är det ju fullt upp som vanligt. Tyvärr är jag en sådan person som tar på mig saker som jag ser måste bli gjorda ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 |
|||
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 | |||
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
|||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 | ||||
|