Direktlänk till inlägg 8 september 2013

Fiskspel

Av pysseltina - 8 september 2013 18:24

Hej

Vill här visa ett fiskespel som jag har gjort och som barnen tycker är superkul att leka/utforska/pröva/träna med.

Figurerna till detta fiskspel är: liten och stor fisk (några med mönster), mussla, liten och stor bläckfisk, liten och mellan och stor sjöhäst.

På flera av figurerna finns det olika symboler eller siffror.

 

Man kan välja om man bara vill hålla på med fiskar, eller bläckfiskar eller musslor eller sjöhästar. Kanske vill man bara arbeta med figurerna som har en symbol fastklistrad på baksidan. 

Allt beror på hur många barn som vill leka/spela/utforska eller vad som är den pedagogiska tanken.

Kanske vill man introducera spelet med lite färre figurer innan man ökar på med fler figurer. Eller så vill man bara hålla på med fiskarna som är mönstrade.

Kanske spelar man med flera figurer men man får bara poäng om man fångar exempelvis musslor.

Ja varianterna för detta spel är oändliga och det är roligt med olika infallsvinklar. Och viktigt, för de större figurerna behöver man vara försiktigare med på kroken för de lossnar lättare då de är tyngre =)

Alla figurer är laminerade för längre hållbarhet.


Varje figur har ett gem fastsatt någonstans på kroppen (fiskarna har det exempelvis i munnen), och metspöt har en tråd där det längst ner sitter fast en magnet. Så magneten måste komma nära gemmet för att det ska bli "napp".


Detta "spel" har jag använt mig av både i storsamling och i mindre grupper. I storsamling har vi alla kämpat tillsammans mot fiskarna för vi behöver mat, och i smågrupperna har vi pratat om storlek och färg.

Ibland tar vi fram detta spel och låter barnen leka med det hur de vill. Det är väldigt bra för öga-hand-koordinationen, då metspöt inte alltid kommer dit de vill.


Vi har ett blått tyg som vi lägger ut och det är "sjön" där alla fiskar, bläckfiskar, sjöhästar och musslor bor. När man fiskar eller överhuvudtaget så får man inte gå ner i "sjön" för vi har ju inga stövlar och regnkläder på oss, det är djupt i sjön.

Sedan lägger vi ut alla figurerna i sjön och fiskandet tar fart. Barn i alla åldrar som jag arbetat med har varit engagerade i detta spel. Vissa mer när det sker i stor eller mindre grupp.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av pysseltina - 17 maj 2015 23:35

Ja då var det dags att visa några av de kort jag gjort.  Jag har fått en hel del papper och dekorationer så jag kan inte göra två kort som ser likdana ut. Så varje kort jag gör är unikt. Roligt att tänka på när jag ger bort dem eller när någon köpe...

Av pysseltina - 17 maj 2015 22:50

Ja det var verkligen längesedan igen =( Men jobbet tar ut sin fulla rätt på mig. Jobbar inom förskolan och nu på slutet av vårterminen är det ju fullt upp som vanligt. Tyvärr är jag en sådan person som tar på mig saker som jag ser måste bli gjorda ...

Av pysseltina - 19 januari 2015 21:34


Längesen, ja det var det. Men så är det när livet rullar på.  Men jag har inte glömt.    Tänkte idag skriva lite om en aktivitet som man kan göra nu när det är vinter. Jag har gjort kort, men man kan absolut använda sig av tygbitar som man klip...

Av pysseltina - 9 augusti 2014 21:55

Hej Vill här visa er ett material, eller det kan väl göras till flera olika material, men jag använder mig utan att räkna på korten och att känna igen siffran. Här ser ni tre olika material, och det är ett havstema, ett insektstema och ett pirattem...

Av pysseltina - 9 augusti 2014 21:41

Hej igen Ja då var jag här igen, och nu med lite bilder på mina kort.  Dock har jag ingen bra kamera, så bilderna är lite suddiga tyärr. Det ni får se här är ett litet smakprov, och då menar jag litet. Har en hel ryggsäck full med kort som jag gj...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards