Alla inlägg den 27 september 2013

Av pysseltina - 27 september 2013 21:22

Hej

Dessa fiskar har jag fått av Maria som har hemsidan Förskoleburken.

  Tycker dessa är toppen. Inte bara tränar vi rim, utan kroppen får också vara med när vi fiskar upp dessa små luringar från sjön.

Vi har ett blått tyg som vi lägger ut och i denna sjö simmar det rimfiskar. Ibland har vi dem med bilden uppåt så vi ser de olika bilderna, och ibland så har vi dem nedåtvända så det blir som ett riktigt memory.


Bilderna har jag hämtat från Marias hemsida Förskoleburken, och sedan har jag klippt ut dem och klistrat på dem på ett färgat papper så man inte ska kunna se bilden från baksidan.

Vidare har jag laminerat alla fiskarna för längre hållbarhet.

Vill man kan man sätta ett litet gem i fiskens mun och sedan göra ett fiskespö med en magnet på så "fiskar" vi på riktigt.

Av pysseltina - 27 september 2013 21:14

Hej

Här vill jag visa er en sån inspirerande burk med pärlor som jag hittade på Biltema. Det är träpärlor i olika färger och former; gul, orange, mörk grön, ljus grön, lila, röd, ljus rosa, mörk rosa, vit, blå, beige, ljus brun, mörk brun. Sedan finns det gummiband i färgerna gul, grön, blå och röd.

 

Det bara kliar i fingrarna när man plockar fram denna burk. Vi gjorde inte halsband på dessa pärlor i min dåvarande barngrupp utan dessa satt man och plockade med och sorterade och tränade finmotoriken genom att trä pärlorna på trådarna. Ibland valde barnen själv vilken färg de ville leta efter och ibland satt vi flera stycken och delade upp färgerna mellan oss.

Mysig, enkel och fokuserande aktivitet. Dock får man inte glömma att sitta med barnen och leta själv, för det är då samtalen och begreppen kring det man gör naturligt benämns och förtydligas genom görandet.


Kan lugnt säga att så här såg burken ut när jag precis köpt den, efter första användningen var det väldigt blandat. Men färgerna är väldigt markanta och det är figurer på vissa så man vill bara ta fram den och dyka ner i den igen.

Fast ibland så har det hänt att något barn vill dela upp pärlorna i burken och då har den absolut fått göra det =)

Av pysseltina - 27 september 2013 21:01

Hej

Idag vill jag visa er olika djur som vi arbeta rmed på olika sätt.

Idag har jag tre påsar där vattendjuren är i en påse, savanndjuren är i en och bondgårdsdjuren är i en.

     

Bondgårdsdjuren kan jag ta fram vid exempelvis en sångsamling och sjunga sånger om de olika djuren.
Det kan jag även om de andra påsarna, men jag har inte nån bra sång som handlar om en giraff (får väl hitta på en om inget annat, hihi)

Vidare kan man ta fram djuren om samtala om var de bor någonstans. Bor alla djuren på samma ställe på en bondgård. Är det något djur som tycker om att vara på natten? Vad äter de olika djuren?


Ibland tar vi fram alla påsarna och sätter upp alla djuren, och sedan ska vi sortera dem på ett sätt som vi tycker är lämpligt.

Det kan vara allt ifrån om de bor i Sverige, om de finns i vattnet, hur många ben de har, vilka av djuren kan simma, vilka kan flyga, vem äter gräs, äter någon andra djur, har någon av barnen ett djur hemma och i så fall vilket.

Ja det är intresset som styr vart de olika djuren hamnar.

Kul och intressant när man sorterar på olika sätt. För jag upplever att om man sorterat något på samma sätt flera gånger så tror barnen det är rätt och allt annat fel. Så det är bra att utmana dem och prata om varför det blev annorlunda från förra gången. Barnen lär sig motivera deras tankar, och det ser jag som positivt.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards