Direktlänk till inlägg 10 augusti 2013

Sångpåsetema Kroppen/Rörelsesånger

Av pysseltina - 10 augusti 2013 13:46

Halloj

Här kommer ytterligare en sångpåse med temat Kroppen, eller rättare sagt Rörelsesånger. Visst handlar sångerna om kroppen och våra olika kroppsdelar, men också vad vi kan göra med dem och vad vi har på oss. Så därav figurerna till dessa sånger, det är; en kropp, en hand (eller handske), en tröja och en klänning.

 

Varför det är olika figurer beror på att det finns olika mycket plats för att klista på sångtext, och jag kan inte göra figurerna hur stora som helst då de ska få plats i en sångpåse. Jag kan välja att ha sångerna i påsen och barnen får komma fram en och en och dra upp en sång ur påsen. Eller så kan jag lägga ut de sånger som jag tänkt vi ska sjunga på golvet med antingen sidan med texten upp eller tvärt om. Jag kan välja att bara ta "klädfigurerna" (tröja och klänning) och prata om färg och vad man har för kläder på sin kropp. Kan vi alla ha likadana kläder, eller vilket är ditt favoritklädesplagg. Ja det är återigen bara min fantasi som sätter gränser för samtalet kring sångkorten.

Alla korten är laminerade för längre hållbarhet, och de är inte klippta intill pappret då till exempel fingrarna på handen är lite spretiga, så där har jag klippt runt hela handen istället.

Sångerna är tagna från sångböcker, eget skrivna, hittat på pedagogiska hemsidor, från kollegor, och de är:

  • Var är tummen?
  • Jag klappar mig (ramsa)
  • Känna-sången
  • Klappa händerna när du är riktigt glad
  • A ram sam sam
  • Jag hamrar och spikar
  • Klappa lilla magen (ramsa)
  • I ett hus vid skogens slut
  • Vinka med tårna
  • En kulen natt
  • Klappa händerna så fort man kan
  • Den cyklande elefanten (med text passande temat)
  • Sätt ett finger där ljuset slinker in
  • Bom bom bom bom
  • Honkey Tonkey
  • Moster Ingeborg (med text passande temat)
  • Björnen sover (med text passande temat)
  • Blinka lilla stjärna (med text passande temat)
  • Huvud, axlar, knä och tå
  • En liten båt blir ofta våt
  • Tumme möter tumme
  • Tio små indianer
  • Jag gick mig ner till Sjöastrand
  • Det finns nån av varje sort

I en del av sångerna sjunger vi inte om kroppen, men vi använder vår kropp och våra olika kroppsdelar och detta tycker jag är lika viktigt. Vi ska benämna vilka kroppsdelar vi "sjunger" med och vi kan också prata om dem när exempelvis ett barn ska hämta en sång. Kan man peka ut näsan på kompisen, vet man var man har sitt knä, och har fröken en häl??

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av pysseltina - 17 maj 2015 23:35

Ja då var det dags att visa några av de kort jag gjort.  Jag har fått en hel del papper och dekorationer så jag kan inte göra två kort som ser likdana ut. Så varje kort jag gör är unikt. Roligt att tänka på när jag ger bort dem eller när någon köpe...

Av pysseltina - 17 maj 2015 22:50

Ja det var verkligen längesedan igen =( Men jobbet tar ut sin fulla rätt på mig. Jobbar inom förskolan och nu på slutet av vårterminen är det ju fullt upp som vanligt. Tyvärr är jag en sådan person som tar på mig saker som jag ser måste bli gjorda ...

Av pysseltina - 19 januari 2015 21:34


Längesen, ja det var det. Men så är det när livet rullar på.  Men jag har inte glömt.    Tänkte idag skriva lite om en aktivitet som man kan göra nu när det är vinter. Jag har gjort kort, men man kan absolut använda sig av tygbitar som man klip...

Av pysseltina - 9 augusti 2014 21:55

Hej Vill här visa er ett material, eller det kan väl göras till flera olika material, men jag använder mig utan att räkna på korten och att känna igen siffran. Här ser ni tre olika material, och det är ett havstema, ett insektstema och ett pirattem...

Av pysseltina - 9 augusti 2014 21:41

Hej igen Ja då var jag här igen, och nu med lite bilder på mina kort.  Dock har jag ingen bra kamera, så bilderna är lite suddiga tyärr. Det ni får se här är ett litet smakprov, och då menar jag litet. Har en hel ryggsäck full med kort som jag gj...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards