Alla inlägg under januari 2014

Av pysseltina - 12 januari 2014 21:33

Hej

Vill här visa er några figurer jag har när vi sjunger en sång om stor och liten.

 

Sångtexten kom jag över när jag var ute och surfade på nätet.

Den sjungs till melodin "Här sitter jag och ror":

Jag har en massa saker, i min påse/väska här
Den är stor, den är stor, och den är väldigt liten.
Stor bil - liten bil
Stor kloss - liten kloss
Stor hund - liten hund

Jag har stor och liten.


Som ni märker i texten så byter jag ut orden mot de djur jag har istället.

Djuren hittade jag på nätet och har sedan färglagt och laminerat för längre hållbarhet. Har mina djur i en liten plåtväska som jag fått när jag handlat.

Djur jag har är: hund, katt, kanin, hamster, sköldpadda, papegoja, guldfisk och mus.

Och vem vet vad mer som kommer ner i den väskan, den är alltid under uppdatering så att säga. Kommer jag över något som passar så utökas innehållet. Så är det ju med det mesta material man har.

Av pysseltina - 12 januari 2014 21:23

Hej

Vill här visa er ett material som jag använder när vi sjunger sången "En elefant balanserade".

   

Köpte dessa elefanter på Netto.

När vi sjunger sången "En elefant balanserade" så är det en elefant som ställs fram. När vi sedan sjunger vidare på "Två elefanter..." så ställs elefant nummer två fram (och ibland så hakas den fast i den första). Och så håller vi på tills alla elefanter kommit fram.


Ibland är det jag som har elefanterna och ibland är det barnen som har dem.

Ett roligt och väldigt synligt sätt på hur det blir fler och fler.


Elefanterna går att sätta ihop huller om buller, så vill man kan man prata om talföljd eller vad som nu kan komma på tal i era barngrupper.

Mina elefanter står tillgängliga för barnen hela tiden, så vill de kan de sitta och leka med dem närhelst på dagen.


Har också här en uppsättning med ankor.

   

De fungerar på precis samma sätt som elefanterna. Dock har vi ingen sång till våra ankor, men ibland så berättar vi matte-sagor. Köpte även dessa på Netto.

Och dessa står precis som elefanterna tillgängliga på barnen hela tiden. Dock kan man inte haka samman elefanterna och ankorna med varandra.

Av pysseltina - 12 januari 2014 21:07

Hej

Vill här visa er ett material som jag använder vid lite olika aktiviteter.

 

Det hela började med att vi lekte ute på gården, och så gömde vi lite fiskar här och där som barnen tillsammans skulle leta upp. Ibland fick de ledtrådar/instruktioner och ibland fick de bara gå iväg i smågrupper och leta tillsammans.


Sedan kom de fram när vi hade hinderbana i lekhallen då man skulle räkna de fiskar man såg under tiden man tog sig igenom banan.

När vi hade räknat fiskar så gjorde vi statistik på vad vi sett, och det fanns ju ingen som kunde säga att det var fel. Med tanke på att det var statistik på det man sett, och var det någon kompis som sett två blåa fiskar och jag själv bara sett en, då höll jag ju extra mycket utsikt för att se en till blå fisk. Statistiken gjorde vi i stapeldiagram.


Vidare har dessa fiskar också fått följa med ut på gården, då vi nu gjort en bana där man ska följa linan. Och man får inte gå ifrån linan, utan man ska gå vid den hela tiden och titta sig omkring och se hur många fiskar man ser och vilka färger de har.


Ja ni kommer säkert på fler områden. Och tänk så kul man kan ha med några laminerade fiskar =)

Av pysseltina - 12 januari 2014 20:57

Hej

Vill här visa er ett material där man ska räckna prickarna på fjärilarna.

    Tyvärr kommer jag inte ihåg vart jag hittat detta material på nätet =(


Detta material består av väldigt många kort och man behöver absolut inte använda sig av alla.

Det finns ingen fjäril som är den andre lik, men de påminner väldigt mycket om varandra så man kan samtala med barnen om vilka dem tycker hör ihop.


När jag arbetar med detta material så använda vi oss av en tärning och papper med siffrorna 1-6.

Tärningen slår man och ska sedan leta upp en fjäril med samma antal svarta prickar.


Detta material letades upp då vi hade barn i barngruppen som behövde och ville gå undan stunder under dagen för att det blev för mycket för dem emellanåt.

Med detta material kunde de barn som ville sitta själva ta och leta fjärilar och se om de hittade fler än sist. Och när de kände sig klara så plockade de ihop för att sedan gå och göra något annat.

Eftersom det är så väldigt många bilder, hände det vid ett flertal tillfälle att andra barn ville vara med och leta tillsammans. Så det stärkte barnens gemenskap i barngruppen på ett positivit sätt.

Av pysseltina - 12 januari 2014 20:38

Hej

Vill här visa er ett material där man jobbar med siffror och antal.

      Tyvärr kommer jag inte ihåg vart jag hittat detta material på nätet =(

Men det är väldigt uppskattat i min barngrupp, då barnen kan välja att sitta med det själv eller tillsammans med en kompis.


Alla korten är laminerade för längre hållbarhet. Siffrorna finns det bara en var av, och sedan tar man korten med antal och lägger under rätt siffra. Exempelvis som ni ser på bilderna, att de tre blommorna ska vara under siffran 3.

Tyvärr fick jag inte med alla korten med antal på bilderna, men det är lika många antal-kort till varje siffer-kort.

Av pysseltina - 12 januari 2014 20:30

Hej

Här vill jag visa er memory som handlar om frukter och grönsaker.

   

Kom över dessa memory på en blogg som heter: Vi leker träd.
Alltid kul att prata med barnen om vad som är frukt och vad som är grönsaker. I dessa memory finns det både bilder som är väldigt nära och bilder som är tagna en bit ifrån, vilket utmanar oss vidare då inte alla är tagna på samma avstånd. Hur ser en apelsin ut på väldigt nära håll?


Dessa spel är väldigt uppskattade i min barngrupp och det blir alltid en massa diskussioner kring vad som är gott, vilken som är ens favorit, vilken är mammas/pappas favorit, vilken har man smakat och kanske inte smakat, hur tror man att det smakar/kan någon beskriva en smak osv.

Diskussionerna kan ta en vart som helst.

Av pysseltina - 12 januari 2014 20:20

Hej

Ja det var länge sedan, men nu så är det dags igen =)


Idag vill jag uppmärksamma bollar och en massa saker man kan göra med bollar.

   

Jag har en påse med bollar och koner i. Som ni ser på bilden så är bollarna inte så stora. Jag tycker om denna storleken för den kan barnen fånga och också kasta iväg.

Koner är bra att ha som en måttstock när man ska kasta bollarna i något, exempelvis en hink. De är också bra att ha om man gör en hinderbana, eller gå zick-zack fram.

Bollar kan man kasta och fånga, rulla, studsa/dribbla. Man kan också hålla dem i handen när man ska gå en hinderbana där man ska kasta "mål" i slutet, eller hålla bollen med hjälp av hakan och bröstet, eller axeln och örat. Balansera bollen på olika kroppsdelar som foten, huvudet, handryggen.

Det som är bra med en boll är att den inte är skrämmande. Tappar man den plockar man upp den igen och försöker vidare.
Bollar är ett fanstastisk material som finns på dem flesta förskolor, om inte alla. Man tränar både kroppsmedvetenhet och kroppskoordination, på ett roligt och upptäckande sätt.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards